U heeft als belegger of als verhuurder een nieuwe woning aangekocht en wilt deze gaan verhuren aan nieuwe huurders. Na een uitgebreid screening heeft u de ideale huurder gevonden. Alles is geregeld, de huurcontracten zijn ondertekend en de

afspraak voor een incheck is gemaakt. En nu komt misschien wel het belangrijkste punt. Hoe regelt u het met de sleutels?

 

Hoeveel sleutels moet u bij de incheck overdragen aan de huurder?

Ik adviseer altijd 3 sets sleutels over te dragen bij de incheck aan de huurder. Indien het een stelletje betreft dan kunnen beide huurders een sleutel ontvangen en hebben zij eventueel ook een reservesleutel,

 

Laat 1 set sleutels bij uw beheerder achter

Het is aan te raden om 1 set sleutels achter te laten bij de beheerder. Op die manier is er altijd iemand in de buurt die een reservesleutel heeft mochten er calamiteiten zijn.

Ook is het altijd handig, als een huurder zich heeft buitengesloten, hij of zij een reserve sleutel op kan halen bij de beheerder.

 

Hoe kan ik registeren welke sleutels ik afgeef aan een huurder?

Het is ten zeerste aan te raden om foto’s te maken van de sleutels die afgegeven worden tijdens de incheck. Op die manier kunt u tijdens de outcheck exact zien welke sleutels u heeft afgegeven en welke sleutels er dus weer ingeleverd dienen te worden.

Indien u werkt met gecertificeerde sloten is het aan te raden de codes en/of sleutel nummers te noteren op het incheck formulier. Dit voorkomt eventuele discussies achteraf bij de outcheck

 

Mag een huurder de sloten vervangen?

De wet stelt dat een huurder geen wijzigingen aan het gehuurde aan mag brengen zonder dat de verhuurder hier schriftelijke toestemming voor gegeven heeft.

Er is echter een uitzondering waarin staat dat de huurder wel wijzigingen aan mag brengen die eenvoudig zijn en die aan het einde van de huurperiode zonder noemenswaardige kosten ongedaan gemaakt kunnen worden (art. 7:217).

 

Maar wat zijn dan noemenswaardige kosten? Een vertrekpunt is het ‘Besluit Kleine Herstellingen’ waarin de gebreken opgenomen zijn die een huurder zelf kan verhelpen zonder al te veel kosten te hoeven maken. Het onderhouden en vervangen van sloten en ramen valt onder verantwoordelijkheid van de huurder.

Op basis van deze informatie zou de huurder dus zelf zijn sloten mogen vervangen. Het gaat hier dan wel om ‘normale’ sloten waarbij de kosten niet al te hoog zijn. (bron: www.hulpbijhuren.nl)

 

Wilt u meer informatie over dit onderwerp of een ander onderwerp? Of zoekt u hulp bij de aankoop en verhuur van een beleggingsobject?

U kunt altijd contact met mij opnemen, of link mij op linkedin. U kunt me ook volgen op facebook.