De inventarislijst, onmisbaar als u uw huurwoning gemeubileerd verhuurt!

DSC09303v2
Een goede oplevering van uw huurwoning, een must!
10 juni 2016
248 Erasmusbrug 09
Short Stay verhuur
30 juni 2016
Toon alles
img3

img3

In de praktijk maak ik het geregeld mee, huurwoningen die gemeubileerd verhuurd worden maar waarbij bij de oplevering de inventarislijst ontbreekt. In deze blog vertel ik u alles over het belang van een complete inventarislijst.

Gemeubileerd verhuren

Expats, tijdelijke verhuur, het zijn allemaal segmenten die vragen om gemeubileerde woonruimte. Een gemeubileerde woonruimte is een appartement of woning die helemaal ingericht is. De nieuwe huurder hoeft alleen maar zijn koffer mee te nemen met kleding. Gemeubileerde woonruimte wordt ook wel ‘hotel klaar’ genoemd. Een gemak voor de huurder maar voor de verhuurder is het nog belangrijker dat de aanwezige inventaris goed vastgelegd wordt middels een inventarislijst.

Moet ik alles noteren op de inventarislijst?

In principe noteert u alle aanwezige inventaris op de inventarislijst. Dit betreft niet alleen de grote aanwezige inventaris zoals banken, stoelen en tafels, maar ook glaswerk, bestek, hand- en theedoeken en bijvoorbeeld beddengoed. Vergeet ook niet eventuele accessoires zoals schilderijen, klokken en vazen.

Vermeld ik de nieuwprijs op de inventarislijst?

Ik zie het niet vaak, maar met name voor grotere inventaris zoals een nieuwe bank is het wel handig om de nieuwprijs en de datum van aankoop te noteren. Er bestaan namelijk vaste afschrijvingsnormen voor meubels die verhuurd worden. Mocht er bij de outcheck met de huurder schade ontstaan dan voorkomt het discussie over het te vergoeden bedrag door de huurder.

Maak foto’s!

Voor een echt volledige lijst is het aan te raden om foto’s te maken. Niet alleen van de grotere meubels maar ook van de indeling van de kastjes. Als de woning na 1.5 jaar weer vrij komt weet u als eigenaar vaak niet meer wat de indeling van de kasten was en wat er nou precies stond. Door er foto’s van te maken kunt u na 1.5 jaar alles weer snel terugvinden.

Teken de inventarislijst af

Tijdens de incheck en outcheck loopt u samen met de huurder de woning door en loopt u ook gelijk de inventarislijst na. Laat de huurder altijd de inventarislijst aftekenen, dit betekent dat de huurder tekent voor de aanwezigheid en staat van de inventaris bij incheck. Missende zaken tijdens de outcheck evenals schades kunnen op die manier snel herkend én opgelost worden!

 

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Link mij dan via Linked-in of wordt vrienden op facebook!

 

 

Esther Dekker
Esther Dekker
Ruim 10 jaar geleden zette ik mijn eerste stap in de vastgoedwereld. Als Master of Science (MSc) kreeg ik de kans om meer dan een jaar lang onderzoek te doen naar huisvestingsbeleid in Nederland. Huisvestingswetten, huisvestingsverordeningen, vergunningen ect. Niets is mij vreemd in deze dynamische markt. Lees meer

5 Reacties

  1. […] dat de huurder hier netjes mee omgaat. Daarom is het belangrijk om bij de sleuteloverdracht een inventarislijst paraat te hebben. Dit is een lijst waar u alle inventaris die in de woning aanwezig is op vermeldt. […]

  2. […] gebruik van een inventarislijst. Op die manier weet u zeker dat alles compleet is en dat u niets vergeet. Deze checklist is direct u […]

  3. […] Inventarislijst een must als u uw huurwoning gemeubileerd verhuurt […]

  4. […] Lees meer over: Gestoffeerd verhuren / Gemeubileerd verhuren / De inventarislijst […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advies nodig?